HTML

A robotika törvénye

2008.02.18. 23:45 webnegative (törölt)

A robotika törvénye, matrix, tér-idő kontinuum, 42. Ilyen hülyeségek jutottak eszembe, amíg próbáltam megoldást találni a robotok által okozott kellemetlenségek kiküszöbölésére.

Ma megérkeztek az első robotok a Webnegative oldalára és több-kevesebb sikerrel szavaztak is. Ezek nem megrendelésre szavazó robotok voltak, hanem letapogatók. Közismertebb nevükön crawlerek. Például a Googlebot vagy Yahoo Slurp (alias Inktomi) és annak is megvan az oka, hogy miért ezt a kettőt említem.

A crawlerek működése, vagyis az őket leíró sematikus modell igen egyszerű. Az X induló oldalról Y oldalra elnavigáló linket követve eljutnak V, W vagy Z oldalra (vagy mindháromra). Mindeközben letapogatják az oldal tartalmát és lepucolva, kulcsszavazva letárolják. Ennek köszönhetően az összes érintett oldal kereshetővé válik az adatbázisukban. Az, hogy mi lesz a letapogatás végállomása függ az oldalak PR értékétől, szerkezetétől és a vezérlő algoritmustól.

Számomra lényegtelen, hogy milyen műveletet hajt végre egy bot. Az a lényeg, hogy miért. Mégpedig azért, mert a végrehajtásnak ezer, tízezer vagy százezer módja lehet, az ok viszont egy és ugyanaz. Feltérképezni az oldalakat.

Ezt meg is lovagolhatjuk, vagy ennek tudatába meg is előzhetjük a nem kívánt mellékhatásokat. Nekem ez utóbbi volt a célom.

Ma felfigyeltem rá, hogy minimális elmozdulás volt a Pidzaház és Gyuribá értékelésében, viszont mind a kettő sok szavazatot kapott. Miután a délelőtt folyamán egy visszaélés kapcsán több adat rögzítését írtam elő, nem volt nehéz beazonosítani a tömegesen szavazó kilétét.

Először a Googlebot által elkövetett csínytevésre. Végül ezt elvetettem, ugyanis a Google nem szereti a kereteket (frame, iframe) és valószínűleg nem jutott el a szavazás leadásáig. A főoldalon és a kereteken már ugyan garázdálkodott, de a <noframe> tag hiányában semmi érdekest nem talált magának.

Az IP cím nem volt nevesíthető, ezért az azt magába foglaló tartományt vettem szemügyre. Kiderült, hogy a tartomány a Yahoo-hoz köthető, és a szomszédos néhány IP cím bizony Yahoo Slurp (vagyis Inktomi) szolgáltatást hosztol.

Az Inktomi ügynök egészen rendes volt. 6-tól 10-ig végigpontozott a design, 5-től 8-ig a tartalom skálán. Ez összesen 9 darab merénylet. Emellett még 6 szavazat érkezett Gyuribára, akit a jelenlegi állásnak megfelelően pontozott a Slurp. Az így keletkezett pontokat és szavazatokat töröltem és leszűrőztem a botokat.

Fura, hogy erről teljesen megfeledkeztem. Még szerencse, hogy mindőssze tizenöt szavazatot eredményezett a feledékenységem és nem kétezret.

Szólj hozzá!

Címkék: mátrix szavazás robot programozás hibajavítás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása